Coeficientul de inteligenţă nu este principalul factor care influenţează succesul şcolar
Fiecare dintre noi este tentat să creadă că performanţele şcolare, şi nu numai, sunt influenţate cel mai mult de către coeficientul de inteligenţă. În urma unor studii recente cercetătorii au demonstarat faptul că există alte două calităţi umane care pot influenţa succesul unei persoane, mai ales în ceea ce priveşte parcursul şcolar, mai mult decât o face coeficientul de inteligenţă.
Se pare că o persoană deschisă către noi experienţe şi conştiincioasă va avea întotdeauna rezultate mai bune la şcoală decât una a cărui singur atuu este IQ-ul mare. O astfel de persoană are mai multe şanse să fie o persoană cu o imaginaţie bogată, sensibilă şi curioasă în ceea ce priveşte învăţătura.
Cercetarea a fost una amplă, incluzând date culese de la mii de studenţi. Performanţa lor şcolară a fost prezisă mai bine cu ajutorul trăsăturilor lor de personalitate decât cu ajutorul rezultatelor de la testul IQ.
Oamenii de ştiinţă susţin că personalitatea este mult mai importantă decât inteligenţa pentru a-i ghida atât pe elevi, cât şi pe profesori. Efortul pe care îl depun stundenţii atunci când se concentrează la ceva este cel puţin la fel de important ca IQ-ul acestora.
Practic, specialiştii susţin că un elev care are o personalitate puternică va obţine rezultate mai bune decât un student care, deşi este inteligent, nu are trăsături de caracter bine definite.
În Statele Unite ale Americii, spre exemplu, profesorii au început să fie mai atenţia asupra acestui aspect, organizând chiar traininguri de dezvoltare personală pentru a spori capacitatea de învăţare a elevilor.