Cum ne ajutăm copiii să înveţe eficient?
Cei mai mulţi parinţi încercă să găsească metoda cea mai eficientă prin care copilul lor să acumuleze informaţii importante în demersul lor şcolar.
Pentru a-l ajuta pe copil să înveţe mai uşor, este esenţial să îl stimulăm să se gândească la felul în care funcţionează propria gândire. Acest lucru poartă numele de “metacogniţie” şi este considerată de studiile actuale esenţială pentru succesul şcolar al copiilor.
Practic, prin ghidarea potrivită şi strategii specifice de explorare, copiii pot fi învăţaţi să fie “stăpânii propriilor creiere”. Pentru a ne învăţa copiii să obţină control asupra propriei minţi, parinţii şi cadrele didactice pot apela la:
◦ Gândirea cu voce tare: elaborarea de presupuneri, predicţii, ipoteze şi soluţii posibile;
◦ Realizarea conexiunii dintre informaţiile noi şi cele pe care copilul deja le ştie, după modelul: „Ce ştiu? Ce vreau să ştiu? Ce am învăţat?”
◦ Este importantă şi promovarea curiozităţii: “Hai să aflăm”, “Iţi propun să căutăm mai multe detalii”, “Oare ce alte poveşti a mai scris?”etc.
◦ Învăţarea procesului de a rezuma: aceasta implică o analiză profundă a tuturor informaţiilor care tocmai au fost învăţate;
◦ Realizarea unui jurnal al învăţarii: parinţii pot să-i recomande copilului să-şi noteze lucrurile pe care le-a învăţat, neclarităţile pe care le are sau pe care le-a avut şi felul în care le-a depăşit, dificultăţile întâmpinate, modalităţile prin care a învăţat etc.
◦ Poartă discuţii cu el despre învăţare: este indicat ca parinţii să-i adreseze copilului întrebări despre strategiile folosite, ajutându-l astfel să reformuleze cerinţele unei probleme, de exemplu, sau roagă-l sa iţi predea lecţia pe care a învăţat-o.
◦ Autoevaluarea progresului este importantă: pe măsură ce învaţă, recomandă-i copilului să îşi adreseze întrebări referitoare la ce a învăţat, la felul în care noile informaţii sunt legate de ce ştia deja sau referitoare la felul în care teoria poate fi aplicată în practică.
De asemenea, este ideal să căutaţi împreună informaţii despre cum funcţionează mintea umană, despre lucrurile care pot influenţa învăţarea şi despre metodele de învăţare eficientă.
Punerea în practică a informaţiilor de mai sus este importantă, deoarece, atunci când copiii devin conştienţi de propria lor gândire, devin conştienţi şi de abilităţile pe care le au şi strategiile pe care le pot utiliza în învăţare.
Spre exemplu, unii copii au o memorie vizuală foarte bună, reuşind astfel să reţină informaţii vizualizându-le aşa cum sunt ele trecute pe foaie. Majoritatea copiilor încearcă să înveţe fără să folosească o anumită strategie în mod conştient. În timp însă, în funcţie de stilul de învăţare, copiii işi formează strategii pe care le aplică fără să-şi dea seama că ceea ce fac se numeşte o strategie şi că poate fi îmbunătăţită sau schimbată.
Este clar faptul că părinţii trebuie să se implice activ, pentru a dezvolta abilitatea de a învăţa eficient a copilului, deoarece aceasta nu se predă la şcoală.